Šaty dělají člověka. Ale v online světě to bude spíš tón a forma vašeho e-mailu, co rozhodne.
Oslovujete nového klienta? Začínáte nový projekt? Žádáte o novou práci? Věnujte tomu prvnímu e-mailu lásku a péči víc, než kdybyste si žehlili košili na důležitou schůzku. Fakt.
Až 90 % našeho projevu tvoří neverbální komunikace
Gesta, mimika, postoj, oblečení, tón hlasu nebo třeba oční kontakt. Takže když něco špatně formulujete, možná se nemusíte ani opravovat, vaše tělo to řekne za vás.
Ale ne v e-mailu.
Při psaném projevu musíte veškerou svou sílu soustředit na ta správná slova a písmena, abyste zaujali.
Představte si situaci
Rozhodujete se o tom, kdo vám udělá novou kuchyň. Obě firmy mají velmi podobnou cenu i skvělé reference.
Ale jedni komunikují takhle:
Dobře, to není problém. Jak to máte velký? Kluci by se přijeli se podivat a pak pošleme nabídku
Díky,
Patrný
A druzí takhle:
Krásný den,
moc nás těší váš zájem! Posílám ještě pár otázek k doplnění. Jakmile je vyplníte, domluvíme datum schůzky tady u nás a potom by si to kolega přijel naměřit přímo k vám domů.
Mějte fajn zbytek dne,
Karel Patrný
Kuchyně
Kdo na vás udělal lepší dojem? Hmmm?
Co do prvního e-mailu určitě napsat?
Vlastně se to neliší od struktury každého ideálního e-mailu, tak jak učím ve školení pro firmy.
Hezký pozdrav (zkuste jiný než obvyklé Dobrý den, zaujme to)
Stručnou ale výstižnou úvodní větu
Tělo e-mailu zfromátujte a dodejte mu strukturu
Na konec zopakujte, co máte na srdci / Co je další postup
Mile se rozlučte (co třeba Hezký víkend nebo Úspěšný týden)
Do podpisu dejte vaše kontaktní informace
Bonus, co z vás udělá mistra
Úderný a konkrétní předmět
Prosím a děkuju
Vyhněte se otřepaným frázím
Nesnažte se psát příliš formálně, abyste zněli chytře
Pište podobně, jako byste s daným člověkem mluvili z očí do očí
Pro další psací i komunikační tipy mě sledujte na Instagramu!
Comments